Skapa engagemang genom specifika insamlingar! 

Under de senaste månaderna har vi kunnat läsa den ena artikeln efter den andra om ekonomiska problem i en hel del ettanklubbar. Inför förra säsongen spelade 14 klubbar under dispensår, och nyligen degraderades fyra lag då licensnämnden inte ansåg att deras ekonomier levde upp till kraven. Och det ser ärligt talat kanske inte så mycket bättre ut inför kommande säsong. Men nu har ett företag lanserat en tjänst som kan ge alla klubbar både mer pengar i kassan, samtidigt som de behöver jobba mindre.

DETTA ÄR EN SPONSRAD ARTIKEL

Det blir allt vanligare för föreningar att gå ut och be supportrarna om hjälp genom olika insamlingar. Detta ger klubbarna ett extra tillskott i kassan, samtidigt som supportrarna känner att de är med och bidrar.

Vanligast är supporterspelarinsamlingar, men det kan också vara andra projekt som man annars inte kanske har råd med, som skottramp, matchtröjor till något ungdomslag eller annat.

Ofta sköts dessa insamlingar via föreningens swishnummer, med en hel del merarbete för klubbarna i form av att bokföra och uppdatera givare och insamlade medel med mera. Men nu finns en ny tjänst, Target Aid, som hjälper till med allting runt omkring och låter dig som förening inrikta dig på att endast marknadsföra insamlingen med de tillhörande verktygen. Och på köpet så ger det även en skjuts i insamlingen. En som vet mer om detta är Tyringes ordförande, Tobias Friberg, som jobbar med just plattformen som Target Aid har.

Vad tycker du om Target Aid?

– Jag tycker det funkar kanoners! Vi kör supporterpengen med Target Aid och det de gör för oss är allt utom marknadsföringen, så det enda är att göra det attraktivt så har de alla verktyg för att dela och göra det enkelt, så allting flyter på väldigt enkelt när man har dem i ryggen.

Vad tycker du är bra?

– För det första är det ett väldigt simpelt och lättskött konto. Det är enkelt att använda och inga konstiga steg, plattformen är enkel att använda. Sedan är de serviceinriktade, de lägger snabbt upp nyheter, ofta gör de det innan jag ens hunnit höra av mig, så servicen är verkligen kanon!

Märker ni någon skillnad på insamlingen då?

– Jo, vi märker det mycket. Vi är en klubb som jobbar med ideella krafter, och vi behöver inte lägga ner en massa jobb för att ta fram vinnare  och så vidare, de sköter allt sånt åt oss, vi behöver bara komma på idéer så att det blir attraktivt att bidra, man får en riktigt bra plattform till en bra kostnad med. Sedan tror jag att man får mer bidrag med, folk får snabb feedback när de ser att stapeln växer när de skickar in pengar, och de kommer direkt upp på listan över de som donerat, jag tror att sånt gör att det blir enklare och roligare att skänka.

Hur jobbar du med Target Aid?

– Vi har insamlingen supporterpengen. Från början hade vi en idé om att vi ville köra igång en insamling, men som så ofta kommer frågan: Vem ska sköta den? Det blir alltid det där att det kan ”någon” göra, men det tar tid, tid som man ofta har för lite av. Där kom Target Aid in, de sköter allt så vi bara behöver marknadsföra. Vi använder insamlingen supporterpengen för att göra spelarbudgeten större, men framöver kommer vi att ha andra typer av insamlingar med specifika mål, som skottramp och annat som kanske inte är så dyra, men som man kanske annars inte har pengar till. Vi kommer fortsätta använda dem i insamlingar absolut.

Hur funkar det med inbetalningar, är det smidigt för de som vill skänka?

– Ja, ofta använder man ju ett swishnummer i insamlingar, och då ett som klubben har, vilket gör att man måste sitta och gå igenom alla inbetalningar för att reda ut vad som är till insamlingen och vad som är till annat. Med Target Aid blir det väldigt enkelt, allting hamnar i en egen kassa, så man vet exakt hur mycket vi har och det blir enkelt att kommunicera ut och en enkel transparens för supportrarna med.

– Man kan se vem som donerat och hur mycket, och vill man vara anonym så kan man vara det på ett enkelt sätt. Man kan bara luta sig tillbaka och se pengarna ticka in, och det är enkelt att skänka. När folk ser att de närmar sig ett mål så brukar det öka på frekvensen på swishandet. Vi har satt olika delmål, vid ett fick man en matchanvänd tröja och vid ett annat fick man Joel Perssons, Sveriges bästa back säsongen som gick, matchanvända klubba. Såna grejer är väldigt uppskattade.

Men vad är bakgrunden till Target Aid och hur funkar det? Kmhockey.se ställde frågan till James Reason, som är VD på Target Aid.

– Bakgrunden är att vi ville bygga en digital plattform för hjälporganisationer. De skulle på ett enkelt sätt kunna dra igång insamlingar för specifika ändamål. Men sedan märkte vi att det faktiskt är något även idrottsklubbar har användning av. Och det har verkligen varit stort intresse för det, i nuläget använder till exempel 10 av lagen i hockeyallsvenskan plattformen. Det som uppskattas mest är nog enkelheten, hur mycket arbete den besparar klubbarna och att supportrarna enkelt kan följa hur det går. Det skapar engagemang och det blir roligare att skänka. För att göra det enklare för föreningen kan man enkelt skriva ut QR-koder som man kan sätta upp på lämpliga ställen, eller kanske som Djurgården gjorde, ha QR koden på monitorn i hallen under pauserna så folk enkelt kan scanna av den och skänka. Sedan är sidan väldigt uppskattad för att den är lättskött, du kan enkelt sköta publicering via knappar på sidan och du kan ha flera insamlingar igång samtidigt om du vill det.

Du nämnde Djurgården, kan du ta fler exempel där ni varit med och bidragit?

– Ja, vi var till exempel med och var plattform till Tingsryds insamling när de var i kris, en halv miljon fick de då in via vår plattform.

Då kunde jag givetvis inte låta bli att ringa Tingsryds Evelina Dahlfors Robertsson, som är ansvarig för insamlingar i klubben.

Hur tycker du att samarbetet med Target Aid varit?

– Superbra! Vi har använt dem till tre insamlingar. Allting har funkat jättesmidigt. Vi talar bara om för dem vad vi vill samla in till, sedan skickar de en text till oss som vi kan ändra i om vi vill, och sedan ville de ha ett kontonummer som pengarna ska komma in till, sedan har vi inte gjort så mycket mer, utan pengarna har ramlat in på kontot med jämna mellanrum, så allting har varit hur enkelt som helst!

Lämna ett svar