Häromdagen så kunde man läsa att Brödernas restauranger tvingas att genomgå en företagsrekonstruktion. Då uppkom givetvis diskussioner om hur detta skulle påverka hockeyettanlaget Brödernas Väsby, som märks på namnet har de ju ett intimt samarbete. Jag har nu efter lite jagande lyckats få till en intervju med Michael Wallén, som är en riktig nyckelperson i både föreningen och restaurangföretaget. Han är nämligen delägare i Brödernas restauranger och jobbar med deras event/försäljning och partnerskap, samtidigt som han numer också är kommersiell- och marknadschef för hockeyklubben Brödernas Väsby.
Hur startade egentligen det här med samarbetet med hockeyklubben Brödernas Väsby?
– Vi har alltid sedan starten av Brödernas restaurangerna jobbat aktivt med samarbeten i olika idrottsföreningar och sporter och sen flera år tillbaka varit sponsorer/partners till cirka70 lag/år, vi brinner för föreningslivet och den kraft man kan skapa tillsammans. Nu har det på slutet gått tuffare för restaurangdelen, nu finns inte den kassan, men vi försöker hjälpa till på de sätt vi kan, från att styra upp saker med supportrar eller andra aktiviteter, för att synas med idrotten som vi älskar.
– Men om vi tar det från allra första början så är jag delägare i restaurangkedjan och jobbar med våra event och partnerskap med föreningar och företag för Brödernas räkning, samt säljer in foodtrucken och catering till både privatpersoner och företag. Det var jag och min kompis Joakim Wiklander (en av grundarna för restaurangerna) som startade Brödernas hockey tillsammans i division fyra från början. Vi har spelat hockey tillsammans som unga och har ett bra kontaktnät inom hockeyvärlden. Så vi fick en idé om att skapa ett hockeylag med några kända profiler. Från början var det en rolig pr-grej men snabbt återupptäckte vi hur fantastiskt roligt det är med ishockey. Att sitta i omklädningsrummet och snacka skit, allting runt hockeyn är så himla roligt. Så då sa vi till varandra att detta ska vi satsa på stenhårt. Och då vi båda är rätt envisa av oss, och när vi bestämmer oss för att satsa på något så gör vi det mer än helhjärtat, så då satsade vi på detta. Det innebar att vi skaffat oss ett helt ideellt heltidsjobb till, utöver det på Brödernas restauranger. Vi sa då, halvt på skämt och halvt på allvar, att inom tio år ska vi spela i SHL. Vi gick snabbt igenom fyran till trean och sedan snabbt upp i tvåan. Då spelade vi ute på Värmdö, och startade också upp ett juniorlag. Men det var brist på istider, och vi hade en hel del legender som ”Fimpen” och Axelsson som kanske inte var beredda att göra fyra träningar och två matcher i veckan. Därför var vi tvungna att tänka lite nytt, antingen skruva om hela laget alternativt starta ett samarbete med en annan förening. Det var i det läget Tom Tärnström (Sportchef Väsby), hörde av sig till oss och undrade om vi inte skulle sponsra med en skylt i hallen. Han kom in på kontoret och vi började snacka om hur tufft det är att driva en ettanförening, och att Väsby hade problem ekonomiskt just då. Då väcktes en tanke hos oss och diskussionen va igång. Efter ytterligare några möten så var det bestämt, vi kom överens om att slå samman Brödernas hockey och Väsby. Vi tyckte de hade ett bra upptagningsområde där längs med E4:an och problemet med istider och spelare skulle vara löst.
– Man måste ha klart för sig att Brödernas restauranger är en sak, Brödernas hockey en annan. Föreningen bedrivs precis som vilken annan ettanförening som helst, det vi gör är att lägga en himla massa ideella timmar och att utnyttja vårt stora kontaktnät för att hitta samarbeten med företag. Jag tror att den traditionella sponsringen är på väg bort, nuförtiden vill företag tjäna pengar på att synas med föreningarna. Det handlar om att ge dem ett nätverk där de kan få tillfälle att knyta affärskontakter och på så vis tjäna på det. Jag ringer säkert 40 samtal om dagen för att hitta samarbeten runt ishockeyn. Vi gör det helt ideellt för att vi brinner för ishockeyn, och för att få en fungerande ekonomi för Brödernas/Väsby hockey, för det är tufft att få det att gå runt i hockeyettan. Sedan gäller det att hitta företag som kan dra nytta av varandra, så man kan få till kopplingar där företagen också tjänar på det.
Om jag förstår dig rätt så satsar ni inga pengar från restaurangerna, men satsar ni av egna pengar?
– Du har förstått rätt, vi satsar inga pengar från Brödernas restauranger i dagsläget, men vi satsar av privata medel. Joakim är delägare i andra bolag tillsammans med sin kompanjon Monir och de har gått in och stöttat. Oftast kostar ju dessutom säljtjänsterna som vi står för, men varje krona vi drar in går till föreningen i dagsläget. Sedan hjälper ju restaurangdelen till på så sätt att vi kan nyttja det närverket de har av leverantörer och skapa synlighet och styrka tillsammans, på så vis finns ju en koppling. Vi har ett tioårigt avtal med Väsby, och de har ett tioårigt avtal om att låna namnet Brödernas, och restaurangerna drar givetvis fördel av det PR-mässigt. Annars hade de lika gärna kunnat heta Micke & Jocke/Väsby hockey, hahaha. Så klubben drar nytta av Brödernas restaurangers nätverk, men vi står inte och faller med det.
Så att restaurangerna Brödernas nu genomgår företagsrekonstruktion får egentligen inga konsekvenser för hockeyklubben?
Det är absolut inga konsekvenser. Vi bedriver den som vilken annan förening som helst, så inga konsekvenser alls.
Då avslutar vi väl med en hockeyfråga: Vad tror du om Väsbys chanser i år?
– Brödernas Väsby, hahaha! Nej man jag tycker att det ser väldigt spännande ut, vi har fått ihop ett väldigt bra lag där vi har visat mer go och hunger än tidigare år, även om det sett helt ok tidigare ut med, så har vi steppat upp det, Så vi har bra chanser i år, men det är ett nålsöga att gå upp från ettan, det finns många bra ettanlag. Men jag ser förväntansfullt fram emot resten av säsongen!